Od grudnia 2019 roku zaczną kursować bezpośrednie pociągi relacji Praga – Wrocław – Praga – to już pewna informacja. W piątek 9 sierpnia br., przedstawiciele władz kraju pardubickiego i województwa dolnośląskiego oraz przewoźników Leo Express i Kolei Dolnośląskich, precyzowali szczegóły współpracy. Do uzgodnienia pozostały już tylko parametry oferty oraz cennik biletów.
W połowie kwietnia br. została podpisana umowa między krajem pardubickim a spółką Leo Express Tenders s.r.o. na obsługę dwóch linii kolejowych 024 (Ústí nad Orlicí – Lichkov – Mlýnický Dvůr – (Štíty) oraz 025 (Dolní Lipka – Červený Potok – (Hanušovice). Umowę podpisano na 10 lat. Oznacza to, że po grudniowej zmianie rozkładu jazdy, ani w Międzylesiu ani w Lichkovie nie zobaczymy przez co najmniej 10 lat pociągów czeskich kolei państwowych. Żeby móc skorzystać z usług czeskiego państwowego przewoźnika, trzeba będzie pojechać do Ústí nad Orlicí. Na terenie Czech będzie stosowana taryfa IREDO, na terenie Polski taryfa obowiązująca w pociągach KD. Pozostałe połączenia regionalne w kraju pardubickim będzie nadal obsługiwał przewoźnik narodowy České dráhy. Umowa została rozszerzona na część linii nr 010 Praha hl.n. – Česká Třebová (przez Pardubice i Ústí nad Orlicí), dzięki czemu Leo Express uruchomi tutaj kilka połączeń dalekobieżnych. Należy podkreślić, że uruchomienie pociągów do Wrocławia jest inicjatywą strony czeskiej.
Obecnie bezpośrednio z Wrocławia do Lichkova jadą dwa kursy pociągów KD; na dwóch jest przesiadka w Międzylesiu, gdzie wjeżdżają České dráhy. Projekt nowego rozkładu jazdy przewiduje, że przez granicę w Międzylesiu będą przejeżdżały cztery pary pociągów – czyli tyle, co obecnie. Nadal będą one obsługiwane przez Koleje Dolnośląskie. Do tego dojdą dwie pary weekendowych połączeń Praga – Wrocław – Praga, obsługiwane taborem Leo Express. Czas przejazdu trasy Praga – Wrocław to ok. 4,5 godziny (Kłodzko – Praga ponad 3 godziny). Bilet z Pragi do Wrocławia (lub z Wrocławia do Pragi) ma kosztować niecałe 300 koron, czyli ok. 50 zł. Ta cena jest porównywalna do obecnej stosowanej przez Koleje Dolnośląskie za bilet wg promocyjnej taryfy Polska – Czechy (50 zł). Uruchomienie nowych połączeń nie spowoduje wzrostu liczby połączeń po stronie czeskiej. Jeden z kursów pojedzie w planie obecnego pociągu pośpiesznego „Orlice” Lichkov – Kolin, zaś drugi godzinę później niż obecny kurs Staré Město u Uherského Hradiště – Praga. Leo Express w swoich pociągach komercyjnych stosuje tzw. dynamiczną cenę biletów. To znaczy, że im wcześniej bilet kupimy, tym taniej zapłacimy. Dlatego cennik ustalany wspólnie z KD musi być szczególnie atrakcyjny, żeby przyciągnąć klientów. Tym bardziej, że z Wrocławia i Kłodzka do Pragi kursuje też (codziennie) przewoźnik autobusowy FlixBus.
Leo Express informuje, że połączenia do Polski będą obsługiwane nowoczesnym składem Stadler Flirt. Z analizy rozkładu wynika jednak, że do obsługi tych połączeń potrzebne będą dwa składy. Możliwe więc, że drugim składem będzie jeden z Impulsów KD, które jednak aktualnie nie są dopuszczone do jazdy po czeskich torach. Chyba, że w grudniu zacznie kursować tylko jedna para pociągów, a druga dołączy ewentualnie w trakcie przyszłego roku.
Niestety, rozkład jazdy jest tak skonstruowany, że ani Czechom do Wrocławia ani Polakom do Pragi, niezbyt opłacalna czasowo będzie jednodniowa wycieczka (Praga ok. 8 godzin; Wrocław niecałe 7 godzin). Z naszych informacji wynika jednak też inny aspekt sprawy – coraz więcej Czechów korzysta z wrocławskiego lotniska, które podobno jest tańsze niż lotniska czeskie… W związku ze zmianą przewoźnika po czeskiej stronie granicy należy liczyć się z tym, że znikną wspólne promocyjne oferty Kolei Dolnośląskich oraz Českich dráh. Dotyczy to takich ofert jak m.in. KD+Czechy oraz Skupinová víkendová jízdenka+Polsko i Celodenní jízdenka+Polsko. Nie wiadomo też, czy przez przejście graniczne Międzylesie – Lichkov będzie można przejechać na podstawie biletu FIP.
Po stronie czeskiej pociągi będą zatrzymywały się na większych stacjach i przystankach. W Polsce pociągi będą zatrzymywały się na wszystkich stacjach i przystankach na trasie przejazdu.
Projektowane godziny odjazdów i przyjazdów nowych połączeń:
Z Czech do Polski:
Praha hl.n. odj. 6.09 (Kłodzko Miasto 9.05, Wrocław Gł. przyj. 10.35) [kurs. w soboty i niedziele]
Praha hl.n. odj. 18.09 (Kłodzko Miasto 21.05, Wrocław Gł. przyj. 22.35) [z Pragi do Letohradu kursuje codziennie, na odc. Letohrad – Wrocław kurs. od piątku do niedzieli].
Z Polski do Czech:
Wrocław Gł. odj. 3.38 (Strzelin o. 4.11, Ziębice o. 4.24, Kłodzko Miasto o. 5.09, Bystrzyca Kł. o. 5.16, Międzylesie o. 5.36, Praha hl.n. przyj. 8.22) [z Wrocławia do Lichkova kurs. w poniedziałek, na odc. Lichkov – Praga kursuje w dni robocze]
Wrocław Gł. odj. 5.25 (Strzelin o. 5.58, Ziębice o. 6.11, Kłodzko Miasto o. 6.55, Bystrzyca Kł. o. 7.02, Międzylesie o. 7.22, Praha hl.n. przyj. 9.51) [kurs. w soboty i niedziele]
Wrocław Gł. odj. 17.25 (Strzelin o. 17.58, Ziębice o. 18.11, Kłodzko Miasto o. 18.55, Bystrzyca Kł. o. 19.02, Międzylesie o. 19.22, Praha hl.n. przyj. 21.51) [kurs. w soboty i niedziele].
Kursy Wrocław – Lichkov w rozkładzie jazdy 2019/20 (oraz wybrane stacje pośrednie):
Wrocław Gł. (odj. 6.05); Kłodzko Gł. (odj. 7.29); Międzylesie (odj, 8.10); Lichkov (p. 8.18)
Wrocław Gł. (odj. 10.11); Kłodzko Gł. (odj. 11.39); Międzylesie (odj. 12.20); Lichkov (p. 12.28)
Wrocław Gł. (odj. 13.11); Kłodzko Gł. (odj. 14.39); Międzylesie (odj. 15.20); Lichkov (p. 15.28)
Wrocław Gł. (odj. 16.51); Kłodzko Gł. (odj. 18.19); Międzylesie (odj. 19.00); Lichkov (p. 19.08)
Kursy Lichkov – Wrocław w rozkładzie jazdy 2019/20 (oraz wybrane stacje pośrednie):
Lichkov (odj. 8.39); Międzylesie (odj. 8.48); Kłodzko Gł. (odj. 9.31); Wrocław Gł. (p. 11.02)
Lichkov (odj. 13.55); Międzylesie (odj. 14.04); Kłodzko Gł. (odj. 14.58); Wrocław Gł. (p. 16.25)
Lichkov (odj. 15.55); Międzylesie (odj. 16.04); Kłodzko Gł. (odj. 16.58); Wrocław Gł. (p. 18.38)
Lichkov (odj. 19.55); Międzylesie (odj. 20.04); Kłodzko Gł. (odj. 20.58); Wrocław Gł. (p. 22.29)