Nowy wiadukt w Bystrzycy Kłodzkiej

Od połowy sierpnia br. trwa budowa nowego wiaduktu kolejowego w Bystrzycy Kłodzkiej – za stacją kolejową Bystrzyca Kłodzka Przedmieście. Budowa docelowo spowoduje nowy przebieg ulicy Unii Lubelskiej łączącej ulicę Kolejową z Zamenhofa. Nowy wiadukt umożliwi przejazd samochodów ciężarowych na drugą stronę torów, dzięki czemu można będzie wyeliminować ruch ciężkich pojazdów z uzdrowiska Długopole-Zdrój. Nastąpi to jednak nie wcześniej niż w przyszłym roku (2018).

Nowy wiadukt Bystrzyca Kłodzka

W południowej części Bystrzycy Kłodzkiej znajduje się kilka zakładów, w tym m.in. dawne Bystrzyckie Zakłady Wyrobów Papierowych. Od 2000 roku zakład należy do grupy Mondi, która jest największym w Polsce producentem opakowań z tektury falistej. Towar trzeba wywieźć, więc do zakładu zmierzają duże ilości tirów. Najkrótsza droga dla samochodów z drogi DK33 do tej części miasta prowadzi pod wiaduktem kolejowym przy ulicy Unii Lubelskiej. Niestety, wiadukt jest wąski i niski, dlatego już od wielu lat słychać głosy o potrzebie budowy nowego przejazdu. Powiększenie obecnego wiaduktu nie wchodziło w grę, ponieważ okoliczny teren jest mocno bagnisty. Ciężkie samochody zmierzające do bystrzyckiej fabryki muszą jechać objazdem przez Domaszków, Długopole Górne, Długopole-Zdrój i Długopole Dolne. Szczególnie uciążliwe jest to dla Długopola-Zdroju, któremu zaczęła grozić utrata statusu uzdrowiska. Dodajmy jeszcze do tego stale pogarszający się stan nawierzchni drogi powiatowej, który aktualnie jest wręcz tragiczny. Stąd, trwające już kilka dekad poszukiwania optymalnego rozwiązania tego problemu. Jedna z koncepcji zakładała nawet budowę estakady nad torami i rzeką, lecz została odrzucona ze względu na zbyt wysokie koszty takiej inwestycji. Jedynym sensownym rozwiązaniem okazała się budowa nowego wiaduktu pod linią kolejową, lecz przez szereg lat przeszkodą był brak środków finansowych. Udało się w bieżącym roku. M.in. z tego powodu, od 16 sierpnia do 22 września zawieszony został ruch pociągów na trasie Kłodzko Gł. – Międzylesie. Zamiast pociągami, pasażerowie jeżdżą autobusami komunikacji zastępczej.

Nowy wiadukt Bystrzyca Kłodzka

Nowy wiadukt jest przesunięty ok. 52 m w kierunku Międzylesia w stosunku do obecnego. Jezdnia pod wiaduktem będzie miała 8 metrów szerokości, z dwoma pasami bezpieczeństwa po 0,5 m. Skrajnia pionowa pod nowym wiaduktem będzie miała ok. 4,5 m. Koncepcja zakłada, że nową trasą pod wiaduktem będą wyłącznie przejeżdżać pojazdy kołowe. Przejście pod obecnym wiaduktem będzie używane przez pieszych i rowerzystów. Inwestorem budowy nowego wiaduktu pod torami linii kolejowej nr 276 jest Zarząd Dróg Powiatowych w Kłodzku. Inwestycja finansowana jest przez trzy samorządy – bystrzycki, powiatowy i wojewódzki. Całkowita wartość zamówienia to 1767833,78 zł netto, zaś prace realizuje Przedsiębiorstwo Budowlane CAKO z Polanicy-Zdroju. Termin zakończenia budowy wiaduktu określono na 30 września br. W przyszłym roku będą kontynuowane prace związane z przebudową ulicy Unii Lubelskiej, która zmieni przebieg. Koszt tego zadania oszacowano na prawie 4 mln zł.

[MG]

Nowy wiadukt Bystrzyca Kłodzka

Nowy wiadukt Bystrzyca Kłodzka

Nowy wiadukt Bystrzyca Kłodzka

Nowy wiadukt Bystrzyca Kłodzka

Nowy wiadukt Bystrzyca Kłodzka

Nowy wiadukt Bystrzyca Kłodzka

Nowy wiadukt Bystrzyca Kłodzka

Nowy wiadukt Bystrzyca Kłodzka

Nowy wiadukt Bystrzyca Kłodzka

Nowy wiadukt Bystrzyca Kłodzka

Zdjęcia pokazują stan inwestycji w dniu 20 sierpnia 2017 r.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Rozwiąż równanie: *Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.