Od 15 grudnia 2019 roku mają zacząć kursować weekendowe bezpośrednie pociągi relacji Praga – Wrocław – Praga. Ich operatorem będzie czeski prywatny przewoźnik Leo Express w porozumieniu z polską spółką samorządową Koleje Dolnośląskie. Wprawdzie żaden rozkład jazdy nie został jeszcze udostępniony na stronie internetowej Leo Express, ale projekt rozkładu do konsultacji otrzymało już m.in. miasto Králíky.

Leo Express

W połowie kwietnia br. została podpisana umowa między krajem pardubickim a spółką Leo Express Tenders s.r.o. na obsługę dwóch linii kolejowych 024 i 025. Umowę podpisano na 10 lat. Linia 024: Ústí nad Orlicí – Lichkov – Mlýnický Dvůr – (Štíty). Linia 025: Dolní Lipka – Červený Potok – (Hanušovice). W umowie czytamy, że do obsługi połączeń na tych liniach przewoźnik musi przeznaczyć cztery spalinowe jednostki Alstom LINT 41 (126 miejsc siedzących), jedną spalinową jednostkę Alstom LINT 27 (68 miejsc do siedzenia) oraz jedną jednostkę elektryczną Stadler Flirt (216 miejsc do siedzenia). Elektryczna jednostka musi być dopuszczona do eksploatacji w Polsce. Prędkość, z jaką mają poruszać się używane pojazdy, to co najmniej 120 km/h dla składów spalinowych oraz co najmniej 160 km/h w przypadku jednostki elektrycznej. Każdy skład musi mieć możliwość zmiany kierunku jazdy na stacji zwrotnej w czasie maksymalnie 4 minut! Umowa została rozszerzona na część linii nr 010 Praha hl.n. – Česká Třebová (przez Pardubice i Ústí nad Orlicí), dzięki czemu Leo Express uruchomi tutaj kilka połączeń dalekobieżnych. Uruchomienie pociągów do Wrocławia jest inicjatywą strony czeskiej.

Wstępne godziny odjazdów i przyjazdów:

Z Czech do Polski:

Praha hl.n. odj. 6.01 (Kłodzko Miasto 9.05, Wrocław Gł. przyj. 10.35) [kurs. w soboty i niedziele]

Praha hl.n. odj. 18.09 (Kłodzko Miasto 21.05, Wrocław Gł. przyj. 22.35) [z Pragi do Letohradu kursuje codziennie, na odc. Letohrad – Wrocław kurs. od piątku do niedzieli].

Z Polski do Czech:

Wrocław Gł. odj. 3.38 (Kłodzko Miasto 5.09, Praha hl.n. przyj. 8.23) [z Wrocławia do Lichkova kurs. w poniedziałek, na odc. Lichkov – Praga kursuje w dni robocze]

Wrocław Gł. odj. 5.25 (Kłodzko Miasto 6.55, Praha hl.n. przyj. 9.51) [kurs. w soboty i niedziele]

Wrocław Gł. odj. 17.25 (Kłodzko Miasto 18.55, Praha hl.n. przyj. 21.59) [kurs. w soboty i niedziele].

Według czeskiego rozkładu, na polskim odcinku pociągi mają wyznaczone postoje na stacjach: Międzylesie, Kłodzko Miasto, Kamieniec Ząbkowicki oraz Strzelin. Należy się domyślać, że nie są to wszystkie uwzględnione postoje. Czas przejazdu trasy Praga – Wrocław to ok. 4,5 godziny. Czeski odcinek będzie częściowo dofinansowany przez kraj pardubicki. Można się spodziewać, że polski odcinek będzie finansowany przez dolnośląski urząd marszałkowski. Pociąg nie będzie jednak zatrzymywał się na wszystkich stacjach i przystankach, czyli wpisuje się w projekt uruchomienia części połączeń KD jako kursy przyśpieszone.

Bilet z Pragi do Wrocławia (lub z Wrocławia do Pragi) ma kosztować niecałe 300 koron, czyli ok. 50 zł. Ta cena jest porównywalna do obecnej stosowanej przez Koleje Dolnośląskie za bilet wg promocyjnej taryfy Polska – Czechy (50 zł). Na terenie Czech będzie stosowana taryfa IREDO, na terenie Polski taryfa obowiązująca w pociągach KD. Pozostałe połączenia regionalne w kraju pardubickim będzie nadal obsługiwał przewoźnik narodowy České dráhy.

PS. W związku z tymi zmianami należy liczyć się z tym, że od 15 grudnia br. wystąpią kolejne problemy z honorowaniem przez prywatnego przewoźnika różnych biletów, zwłaszcza promocyjnych. Po grudniowej zmianie rozkładu jazdy, ani w Międzylesiu ani w Lichkovie nie zobaczymy przez co najmniej 10 lat pociągów czeskich kolei państwowych. Zapewne przez przejście graniczne Międzylesie – Lichkov nie będzie można już przejechać na podstawie biletu FIP. Wątpliwe jest także, by w pociągu Leo Express można było skorzystać z jednej z wielu ofert promocyjnych Českich dráh, typu Skupinová víkendová jízdenka+Polsko, itp. Miejmy nadzieję, że zostanie jedna z lepszych ofert – KD+Czechy, czyli cały dzień jeżdżenia po północnych Czechach za 19 zł…

[żródło: kolej.klodzko.pl]